Pese pyöräsi oikein

Uusi painepesuri ja iskältä Harrikan ketjurasvaa. Helppo homma!

Pyörän pesu on edullisin ja tehokkain huoltotoimenpide mitä pyörälle voi tehdä. Ajon aikana pyörän voimansiirtoon, eli ketjuun, takapakkaan ja vaihtajiin sekä joustokomponentteihin, eli joustohaarukkaan, iskunvaimentajaan ja hissitolppaan, kerääntyvä pöly kuluttaa komponentteja huomattavasti. Pesu poistaa hiekan ja pidentää näiden komponenttien kestoikää.

Rungon ja kiekkojen pesu

Pesu on kuitenkin tehtävä oikein, sillä väärin tehty pesu aiheuttaa pyörille monenlaisia ongelmia. Liian suurella paineella vesi päätyy keskiön ja pyörän napjen laakereihin ja työntää edeltään rasvat. Tämän jälkeen laakerien ruostuminen on enää ajan kysymys. Vesiletku on siis tässä tapauksessa hyvä vaihtoehto. Painepesuria voi kuitenkin käyttää, kunhan laskee painetta ja suihkuttaa riittävän etäältä. 

Sähköpyörän pesun yhteydessä akku kannattaa pitää paikallaan, koska se estää ylimääräistä vettä joutumasta rungon sisään akun liittimien läpivienneistä. Sähkökomponenttien pesussa tulee kuitenkin noudattaa erityistä varovaisuutta. Paras olisikin pestä sähköpyörä siihen tarkoitetulla vedettömää ja sähköä johtamattomalla pesuaineella ilman vettä. Tällainen tuote on esimerkiksi Muc-Off Waterless E-bike Wash. 

Pesuaineena tulisi käyttää jotain pyörän pesuun suunniteltua pesuainetta, näistä ehkä tunnetuimpana perinteinen Muc-Off Bike Wash, joka suihkutetaan kostuteun pyörän pintaa ja annetaan sen vaikuttaa hetki. Tämän jälkeen kura lähtee helposti ruistkuttamalla.

Auton pesuun käytettäviä aineita ei saa pyörän kanssa käyttää! Ne sisältävät usein Carnauba-vahaa, joka jarrulevyihin ja -paloihin päätyessään pinnoittaa ne liukkaaksi. Tähän jälkeen jarruja ei enää saa toimimaan kunnolla.

Voimansiirron puhdistus

Voimansiirron (ketju, takapakka ja eturattaat) puhdistamiseen tarvitaan aina tätä tarkoitusta varten tehty puhdistusaine. Yleensä nämä ovat biohajoavia sitruspohjaisia liuottimia.  Takapakka ja eturattaat on helpoiun puhdistaa korjaustelineessä, jolloin ketjua pääsee pyörittämään vapaasti. Aine suhkutetaan rattaiden pinnoille, harjataan kapalla jäykkäharjaksisella harjalla ja pestään lopuksi vedellä puhtaaksi.

Ketjun pesuun on olemassa erilaisia ketjupesureita, joiden läpi ketju pujotetaan ja sen jälkeen ketjua pyöritetään pesurin harjasten läpi. Ketjun pesun jälkeen huuhtelu vedellä on tärkeää. Huuhtelun jälkeen ketju on kuivattava huolella, tähän kannattaa käyttää paineilmaa. 

Voimansiirtokomponenttien perusteellinen pesu voidaan tehdä vaikkapa ultraäänipesurissa. Tällöin on käytettävä nimenomaan ultraäänipesuriin tarkoitettua pesuainetta.

Viimeistely

Kun pyörä on puhdas, sen annetaan kuivua. Ketjuun laitetaan ohut kerros hyvälaatuista ketjuöljyä, tai ketju vahataan. Kysy neuvot voiteluun pyöräliikkeestäsi.

Pyörän pintaan on hyvä laittaa vaha, esimerkiksi Muc-Off Miracle Shine, joka on kovapintainen fluoropolymeerivaha. Se helpottaa pyörän puhtaana pitämistä jatkossa ja suojaa pyörän maalipintaa auringon ultraviolettisäteilyn aiheuttamalta haalistumiselta. Mattapintaisiin pyöriin ei suositella vahaa, niitä varten on omat nestemäiset mattahoitoaineensa.

Muoviset ketjusuojat ja lokasuojat kannattaa käsitellä silikoniosprayllä, jotta ne eivät haalistu harmaiksi ja kerää itseensä tarpeettomasti likaa.

Tarvittavat välineet

Kunnolliseen pyörän puhdistamiseen tarvittavat välineet saat paikallisesta pyöräliikkeestäsi. Näitä myydään valmiina setteinä, tai voit halutessasi koostaa oman. Tässä olisi yksi esimerkki tarvittavista välineistä:

  • pyörän pesuaine

  • ketjun ja voimansiirron pesuaine

  • ketjupesuri

  • Iso pehmeäharjaksinen harja kuran irrottamista varten

  • kapea harja rattaiden puhdistamissta varten

  • kaksipäinen harja vaikeiden paikkojen puhdistamista varten  

  • vaha/mattahoitoaine

  • ketjuöljy tai -vaha

Voimansiirron puhtaana pitäminen kasvattaa sen käyttöikää huomattavast ja puhtaalla pyörällä on mukava ajella! Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja puhdistussarjoista.