Potkulaudalla töihin?

Sähköpotkulaudat ovat viime aikoina ihastuttaneet ja vihastuttaneet. Tampereen ja lähiympäristön tienpielet notkuvat aina tiellä olevia vuokraskuutteja. mutta onko se sähköpotkulauta sittenkään niin huono väline, kuin hankittu maine antaa olettaa?

Parhaimmillaan sähköpotkulauta on kätevä kulkuneuvo. Työmatkapendelöinnin jälkeen on helppo ottaa lauta alle, ja sama toisessa päässä. Tyypillisesti matkat, joita laudoilla siirrytään, ovat noin kahdeksan minuutin siirtymiä - ja juuri sellaiseen siirtymään lauta onkin kätevä väline.

Vaikka vuokralauta on helppo ottaa alle aina tarvittaessa, sen kustannukset nousevat huomaamatta merkittäviksi. Tyypillinen vuokralaudan hinta on 1€ avaus ja noin 0,20€/minuutti. Kun tekee päivässä kaksi matkaa kunnassankin päässä junareissua, kustannukset voivat olla 4 x (1 € + 0,20 €/min x 8 min) = 10,40€ päivässä. Jos konttoripäiviä kertyy edes 50 vuodessa, se tarkoittaa 520€ vuosikustannusta!

Sähköpotkulautojen tarjonta on monipuolista

Kevyimmät laudat painavat noin 3,5kg. Kun tähän liitetään olkahihna, lauta on helppo pitää junassa mukana - eikä tarvitse maksaa pyöräpaikasta ylimääräistä, tai valkata junaa sen mukaan, onko siinä pyörävaunua.

Nykyisin saatavilla on hyvinkin edullisia lautoja. Näiden akusto on kuintekin yleensä hyvin heikko, ja potkulaudan käyttöikä siis kovin lyhyt. Laadukkaan laudan saa kuitenkin jo noin 400€:lla, kalliimpien lautojen noustessa jopa 1200€ asti.  Hintaan vaikuttaa pääasiassa akun kennojen laatu, mutta myös se, onko varustuksenaesimerkiksi hunajakennorenkaat puhkeamista vastaan. Vuotuiset kustannukset pyörän huollosta ovat noin 30-80€ luokkaa, kilometreistä riippuen.

Oman sähköpotkulaudan omistamisessa on puolensa: se on aina saatavilla, ja sen laatuun voi luottaa. Sen voi varustella esimerkiksi kiinteällä läppäritelineellä ja kahvimukipidikkeellä, tai laittaa lempipokemoninsa tarran astinlautaan. 

Lain nimessä!

Liikenneturvallisuuden ja -sääntöjen puolesta sähköpotkulauta on kevyt sähköajoneuvo. Se rinnastetaan sähköpolkupyörään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kypärää tulisi käyttää ja missä on pyörätie, siellä tulisi ajaa. Paikoissa, jossa pyörällä ei saa ajaa, kuten joillakin jalkakäytävillä, ei myöskään laudalla ole asiaa. Pimeän tullen sähköpotkulaudassa tai kuljettajassa on oltava valot. useimmista laudoista nämä jo löytyvätkin. Erona polkupyörään on se, että sähköpotkulauta ei saa missään tilanteessa kulkea nopeammin kuin 25 km/h. Sähköpyörälläkin avustuksen tulee loppua tähän, mutta jos reisissä riittää puhtia, sillä voi ajaa suuremmallakin nopeudella, jos sen turvallisesti pystyy tekemään. 

Ehkä se sittenkin on tulevaisuuden kulkuväline

Liikkuminen sähköistyy. Henkilökohtaisen laudan hankkiminen alkaakin olla nykyään hinnaltaan ja laadultaan kilpailukykyisempi kuin vuokralaudan käyttäminen, jos käyttö on säännöllistä, tai liikkumista täytyy tehdä paikassa, jossa vuokralautatarjonta on heikkoa. Laudan hankkiminen on nykyään helppoa, ja asiaan perehtynyt kauppias pystyy tarjoamaan juuri tarpeisiin sopivan ratkaisun.


Jari-Matti Auttila

Move & Go Finland